گیلان- ساعت رویداد: علی جهاندیده دانشجوی دکترای راه و ترابری و فارق التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان با همکاری استادش دکتر میرعبدالعظیمی توانسته است برای اولین بار یک نوع آسفالت “رسانای خودترمیم و ضدیخ” تولید کند که نمونه ایرانی نداشته است.
وی تا اکنون بیش از ۴ مقاله علمی پژوهشی در زمینه ارتقاء توانمندی آسفالت در کنفرانسهای ملی و بینالمللی و دو محصول جدید در صنعت آسفالت به دنیای علم ارائه کرده است.
ارتقای کیفیت آسفالت، تولید محصولات فناورانه، حل خرابیهای روسازی بدون صرف هزینه های هنگفت و تولید یک نوع آسفالت جدید که هم خاصیت خودترمیمی یعنی نیاز به روکش جدید نداشته باشد؛ از دغدغه های این مخترع جوان سیاهکلی می باشد که توانسته به پشتوانه مطالعات علمی، روند آزمایشگاهی و با همکاری دکتر میرعبدالعظیمی؛ یک نوع “آسفالت رسانای خود ترمیم و ضد یخ” تولید کند که چنانچه این اختراع در صنعت آسفالت مورد استفاده قرار گیرد ضمن ارتقاء عمر مفید، این محصول با استفاده از گرمایش القایی قابلیت ترمیم خرابی و نیز ذوب یخ و برف جامانده بر روی روسازی در فصول سرد سال را بدون افزودن مواد ثانویه و مضر دارا میباشد.
علی جهاندیده با اشاره به کیفیت محصول تولیدی گفت: این طرح نیاز به ساخت روکش جدید را با توجه به خاصیت “خود ترمیمی” برطرف کرده و این توانمدی از سال ۹۸ تاکنون مورد توجه ما بوده است. به نحوی که این محصول در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه دانشگاه گیلان رونمایی شد.
وی در مورد اختراع خود افزود: آسفالتهای مورد استفاده در کشور و پروژه های شهری بدلایل گوناگون و استفاده از روندهای قدیمی، سنتی و اجرای نادرست معمولا عمر مفید کمی دارند اما محصول تولیدی ما بمراتب عمر مفید بیشتری داشته و نیز توان زیادتری نسبت به خرابیهای مختلف را تضمین می کند و از مهمترین ویژگی این آسفالت خاصیت “خود ترمیمی” آن می باشد چرا که ما برای تولید این آسفالت از یکسری مواد و ذرات حاوی جریان الکترومغناطیسی ارزان و جایگزین بخشی از فیلر استفاده کرده ایم و زمانی که آسفالت دچار ترکخوردگی میشود با استفاده از دستگاهی که گرمایش القایی تولید میکند با گذر این دستگاه از روی آسفالت خراب شده یا آسیب دیده ای که حاوی ذرات الکترومغناطیس است؛ خرابی در آسفالت از طریق جریان مغناطیسی و جاری شدن مجدد قیر و پوشش کامل آن، ترکخوردگیها ترمیم می شوند. و این از هزینه های هنگفت رفع خرابی و ساخت روکش جدید و سایر هزینه های نگهداری آسفالت جلوگیری می کند.
علی جهاندیده در ادامه گفت: از فواید دیگر محصول تولیدی “ضدیخ بودن” آن است و همانطور که مرسوم است برای جلوگیری از یخبندان در جادهها از نمک پاشی استفاده کرده که نمک باعث اضمحلال آسفالت شده و خورندگی آسفالت و کاهش قابل توجه عمر مفید آن را در پی دارد و در صورت تداوم این موضوع درنهایت به خودروها و کاربران جاده آسیب زده، سبب افزایش تصادفات و حیف و میل شدن بودجه و بیت المال میگردد.
اینجاست که محصول تولیدی به واسطه همین جریان الکترو مغناطیسی و با عبور همین ماشین آلات گرمایش القایی می تواند کاملا یخ را ذوب کند و از ریختن مواد ثانویه و مواد ضدیخ جلوگیری می کند و عمر آسفالت را طولانی نگه می دارد.
وی در مورد اینکه استقبالی از محصول تولیدی وی تا اکنون از سوی ارگان های دولتی و پیمانکارهای در عرصه صنعت آسفالت سازی شده هست یا نه به خبرنگار ما گفت: با اینکه این طرح سبب افزایش عمر و افزایش استقامت آسفالت نسبت به موارد عادی میگردد و صرف هزینه آن بصرفه است اما استقبالی از آن توسط نهادها، سازمانها و پیمانکاران نشده است.
وی در ادامه به هزینه های بالا در صنعت آسفالت اشاره کرد و افزود به واسطه وجود قیر وگران بودن این محصول در صنعت آسفالت و همچنین برداشتهای مکرر سنگدانه از منابع طبیعی و زیانهای زیست محیطی؛ این صنعت، صنعتی گران قیمت هست و پیمانکاران همواره به دنبال آسفالتی ارزان هستند که در اینجا باید به کیفیت آسفالت، بقای آن و ارائه خدمات هم توجه شود.
علی جهاندیده به دیگر فعالیت های علمی خود در عرصه آسفالت سازی اشاره کرد و افزود در سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه رویداد فناورانه که رخدادی بین المللی بود و توسط راهداری کل کشور برگزار شده بود ما طرح “آسفالت بازیافتی خودترمیم” را ارائه دادیم.
وی به ویژگی آسفالت بازیافتی اشاره کرد و افزود ما در آسفالت بازیافتی تولیدی خود از موادی به نام کربن فعال استفاده و در نظر داریم از باقیمانده ساقه برنج، کربن اکتیو بومی تولید کرده و در این آسفالت استفاده کنیم. به زبان ساده در آسفالت بازیافتی، آسفالت قدیمی تراش خورده و در مخزنی گرم و مقداری قیر مجددا به آن اضافه شده در همان محل اجرای روکش جدید با استفاده از همان مصالح قدیمی و میزانی مواد و مصالح جدید ساخته میگردد.
این موضوع خدمات شایانی در صرفه جویی مالی و منابع طبیعی را بدنبال دارد.
جهاندیده در ادامه مزایای آسفالت بازیافتی را ؛ کاهش گازهای گلخانه ای، صرفه اقتصادی بسیارش، وجود خطرات کمتر و حفظ محیط زیست اطراف برشمرد.
وی گفت طرح های علمی ای که در حوزه آسفالت روی آن ها کار میکنم همواره باید خاصیت خود ترمیمی را داشته باشند و این یعنی خواص ذاتی آسفالت در زمینه ترمیم بهبود داده شود و شاهد خودترمیمی آسفالت بجای روکش مجدد باشیم. گرمایش القایی که توسط دستگاه های که به آن اشاره کردیم کار نوینی در حوزه صنعت آسفالت بوده و در این روش القایی باعث میشود علاوه بر آسیب نرسیدن به محیط زیست تنها قسمتهای آسیب دیده بواسطه القای امواج الکترومغناطیسی ترمیم شود و محیط اطراف به هیچ عنوان گرم نمی شود. در این روش اشعه ماورای بنفش همتولید نمی شود چیزی که در روش های عادی ترمیم مرسوم است.
گزارشگر: لیدا حاجی پور
انتهای پیام//