سبحان باقری مطلق با اشاره به اینکه در شعبه تامین اجتماعی سیاهکل در بهترین شرایط ماهانه ۱۷ میلیارد تومان وصول حق بیمه و حدود ۲۴ میلیارد تومان تعهدات (بدون تعرفه درمانی) داریم اظهار داشت: با توجه به پرداخت مستمری در دهه آخر هر ماه و موکول نمودن ارسال لیست و پرداخت حق بیمه توسط اکثر کارفرمایان به روزهای پایانی ؛ تحقق نرم وصولی و تامین منابع جهت پرداخت مستمری بازنشستگان دغدغه هر ماه ما می باشد.
وی روند سریع پیری در کشور و افزایش تعداد تعهدگیرندگان را یکی از مولفه های جدی و تاثیر گذار در ایجاد ناترازی برشمرد که ریشه در برخی قوانین مصوب دهه های گذشته داشته و موجب رشد غیر عادی تعهد گیرندگان شده است در حالی که در دنیا تعداد افراد تعهد گیرنده با گذر نسل ها بالا رفته و رشد طبیعی دارد.
رئیس تامین اجتماعی شهرستان سیاهکل با تاکید براینکه قوانین بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگی، مشاغل سخت و زیان آور، حمایت از بانوانی که پس از فوت همسر اول خود دوباره ازدواج کرده و مستمری آنها تداوم می یابد و فرزندان آنانی که می توانند با هر شرایطی از پرونده مستمری مختومه شده پدر برخوردار شوند که متاسفانه این پدیده به طلاق های صوری دامن زده است و همچنین قانون بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه از جمله این قوانین می باشند.
وی ادامه داد در سالهای اولیه دهه ۸۰ تعداد مستمری بگیران گیلان ۳۲ هزار نفر بوده است و پیش بینی می شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به یکصد هزار نفر برسد ولی متاسفانه قوانین وضع شده باعث گردید در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۶۵ هزار نفر مستمری بگیر در گیلان داشته باشیم و این تعداد تا پایان سال جاری از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور می کند.
باقری مطلق به تعداد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور و پیش از موعد مقرر هم اشاره کرد و افزود : با توجه به تعداد گروه های بیمه ای در حال حاضر ۵۳ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را افرادی که از قوانین سخت و زیان آور و پیش از موعد استفاده نموده اند تشکیل می دهد و ظرف سه سال اخیر یک میلیون نفر مستمری بگیر جدید به جرگه افراد تحت پوشش این سازمان افزوده شده که تقریبا در هیچ جای دنیا تجربه نشده است.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی و بین النسلی با ماهیت بیمه ای می باشد که برشمردن نقش تاثیر گذار محاسبات آکچوئری در تنظیم نقدینگی بابت تعهدات ؛ اداره سازمان بدون اتکا به بودجه دولتی و براساس منابع داخلی اذعان کرد : متاسفانه برخی مدیران و مسئولان طی سالها متمادی بدون در نظر گرفتن موارد فوق به سازمان به شکل یک سازمان حمایتی نگریسته و تلاش نموده اند برخی بحران های عرصه تولید و صنعت و نابسامانی های اقتصادی جامعه کارگری و کارفرمایی و در واقع خطاهای خود را توسط این سازمان مرتفع نمایند.
باقری مطلق اظهار کرد: اکنون مدیریت جدید سازمان با رویکرد ی نوین و تحول گرا به دنبال آسیب شناسی و تلاش برای برون رفت از این شرایط است و تمامی دست اندرکاران و مسئولان متولی و شرکای اجتماعی با درک درست و مسئولیت پذیری به ایفای نقش پرداخته و در حفظ وصیانت این سازمان بین النسلی به عنوان میراثی از گذشتگان و امانتی برای آیندگان با تامین اجتماعی همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس تامین اجتماعی شهرستان سیاهکل به برخی راهکارهای برون رفت از وضع موجود را اصلاح برخی رویه ها و قوانین مرتبط ، تقویت قوانین جدید بر محاسبات آکچوئری و اخذ نظر کارشناسی از سازمان قبل از تصویب ، تغییر نگاه به سازمان اینکه از یک سازمان حمایتی به یک سازمان بیمه ای دانست .
وی در پایان به مهمترین راهکارها اشاره کرد و افزود: تعیین تکلیف دیون دولت به سازمان ، پرداخت حق بیمه سهم دولت بابت گروه های که خود دولت بخشی از حق بیمه آنها را تقبل کرده است به صورت ماهانه به سازمان ، پرداخت ماهانه سهم دولت بابت هر بیمه شده به سازمان ، جذب بیمه شدگان جدید ، اصلاح برخی نرخ های بیمه ای، تعیین تکلیف برخی معوقه های کارفرمایان، عدم جزء نگری در اجرای قوانین و اجرای کامل و جامع همه موارد قانون از جمله قوانین صنایع و مشاغل سخت و زیان آور و غیره ازجمله این راهکار ها می باشد
خبرنگار لیدا حاجی پور